Bezpieczny zdalny dostęp w 5 prostych krokach

| Prezentacje firmowe Przemysł 4.0

Zdaj się na Secure Remote Maintenance. Nowoczesna komunikacja i transport umożliwiają sprzedaż maszyn i instalacji klientom we wszystkich zakątkach świata. Zadanie utrzymania tych zasobów w odpowiednim stanie może być jednak niezwykle uciążliwe. Aby uniknąć delegowania pracowników obsługi serwisowej w podróże do dalekich krajów, producenci maszyn coraz częściej polegają na zdalnym dostępie. Poprosiliśmy specjalistę ds. zdalnego dostępu, Andreasa Hagera z firmy B&R, aby przybliżył nam zalety rozwiązania polecanego przez austriackiego producenta nowych technologii. Jakie są zatem zalety Secure Remote Maintenance? 

Bezpieczny zdalny dostęp w 5 prostych krokach
  • W przeszłości konstruktorzy maszyn niechętnie korzystali z rozwiązań w zakresie zdalnego dostępu. Dlaczego tak się dzieje?

Andreas Hager: O zdalnym dostępie mówi się, że jest dość złożony pod względem zasobów i wiedzy technicznej potrzebnych do skonfigurowania niezbędnego routingu, zapór sieciowych i tunelowania VPN. Ponadto wiele firm obawia się o bezpieczeństwo przesyłanych przez Internet poufnych danych maszyn.

  • Co można zrobić, aby rozwiązać te problemy?

AH: Opracowaliśmy rozwiązanie, które niezwykle łatwo wdrożyć i które zapewnia zarazem niezbędne bezpieczeństwo. Sprzęt i oprogramowanie mogą być dowolnie łączone i skalowane oraz dostosowywane do specyficznej sytuacji każdego użytkownika. Wystarczy kilka prostych czynności i system zdalnego dostępu jest gotowy do pracy – umożliwia użytkownikowi łączenie z instalacjami i maszynami za pomocą dowolnego komputera, smartfona lub tabletu.

 
Rys. 1 Użytkownikom wystarcza zaledwie kilka prostych czynności, aby połączyć się z maszyną i sterować nią tak, jakby byli tuż obok.
  • Czego potrzebuje użytkownik, aby wdrożyć system zdalnego dostępu oferowany przez B&R?

AH: Przedmiotem naszej oferty jest łatwe w użyciu, kompletne rozwiązanie. Urządzenia w danym zakładzie można, rzecz jasna, w dowolnym momencie przystosować do potrzeb systemu Secure Remote Maintenance (Bezpiecznego Zdalnego Dostępu). Wystarczy zamówić niezbędne komponenty, a po krótkiej konfiguracji użytkownik zyska niezbędny dostęp z dowolnego miejsca – swojego biura lub miejsca aktualnego pobytu.

  • Czy może Pan opisać poszczególne etapy tego procesu?

AH: Nawet przed otrzymaniem zamówionego sprzętu – o nazwie SiteManager – konstruktor maszyny może zalogować się do systemu i skonfigurować interfejs użytkownika. Skonfigurowanie jego struktury zależy wyłącznie od użytkownika – niezależnie od kraju, klienta czy maszyn

  • A gdy już otrzyma sprzęt?
 
"Opracowaliśmy rozwiązanie, które niezwykle łatwo wdrożyć i które zapewnia zarazem niezbędne bezpieczeństwo" – zapewnia Andreas Hager, specjalista ds. zdalnego dostępu w B&R

AH: Po dostarczeniu sprzętu wystarczy podłączyć go do już skonfigurowanej struktury. Jeśli system instalowany jest na maszynie seryjnej konstrukcji, można to zrobić bezpośrednio z użyciem naszego narzędzia inżynieryjnego Automation Studio. Potem urządzenie SiteManager można wysłać bezpośrednio do klienta końcowego. Od tego momentu użytkownik może w ciągu kilku chwil nawiązać bezpieczne połączenie, a następnie uruchomić diagnostykę, ustawić parametry i usunąć wszelkie usterki, tak jakby był na miejscu.

  • Jakiego rodzaju wiedzę techniczną musi posiadać użytkownik?

AH: Tak naprawdę, użytkownik nie musi mieć żadnej określonej, nabytej wcześniej wiedzy. System Secure Remote Maintenance jest intuicyjnie prosty i łatwy w użyciu. Na przykład w portalu internetowym uprawnienia dostępu są przypisywane za pomocą metody "przeciągnij i upuść". I nie trzeba być informatykiem, aby dokonać niezbędnych konfiguracji.

  • Wspomniał Pan o portalu internetowym. Jak użytkownicy łączą się z tym portalem?

AH: Konstruktor maszyn może otworzyć prosty i intuicyjny portal w przeglądarce internetowej. W tym samym czasie urządzenie SiteManager, które jest podłączone bezpośrednio do sterownika maszyny, również ustanawia połączenie z portalem. W portalu użytkownicy mają obraz wszystkich podłączonych maszyn – wystarczy kliknąć, aby uzyskać do nich dostęp. Użytkownicy mogą wydzierżawić portal internetowy od B&R jako rozwiązanie typu "oprogramowanie jako usługa" (Software-as-a-Service, SaaS) lub zainstalować oprogramowanie na własnym serwerze. Oba sposoby gwarantują ten sam poziom bezpieczeństwa transmisji danych.

  • W jaki sposób zapewniona jest ochrona danych przed hakerami?

AH: Secure Remote Maintenance działa zgodne z najnowszymi wytycznymi dotyczącymi bezpieczeństwa informatycznego i cybernetycznego. Stosujemy najnowocześniejsze mechanizmy szyfrowania i zabezpieczeń, takie jak te używane w bankowości internetowej. Wszystkie przypadki uzyskania dostępu są szczegółowo rejestrowane i archiwizowane, aby umożliwić późniejszą identyfikację. I nie ma potrzeby instalowania dodatkowych otwartych portów.

 
Rys. 2 Aby wykonać obsługę serwisową, technik ustanawia bezpieczne połączenie z maszyną za pośrednictwem Internetu
  • Możliwe jest zatem wdrożenie systemu zdalnego dostępu w istniejącej sieci firmowej?

AH: Oczywiście. Aby uzyskać dostęp do instalacji lub maszyny, wystarczy dostęp do Internetu z sieci firmowej. Do tego celu nie są używane publiczne adresy IP ani otwarte połączenia zapory sieciowej – tylko standardowe, szyfrowane protokoły sieci web. Dla użytkowników, którzy nie mają sieci firmowej lub nie chcą jej używać, dostępne są również bezpieczne opcje mobilne.

  • Czy mógłby Pan na zakończenie opisać, jak rozwiązanie działa w rzeczywistej sytuacji serwisowej?

AH: Aby uzyskać dostęp do maszyny, technik po prostu loguje się do portalu internetowego, do czego potrzebuje jedynie przeglądarki internetowej i połączenia z Internetem. Maszyna łączy się również z portalem za pośrednictwem narzędzia SiteManager, chronionego przez zintegrowaną zaporę sieciową. Pomyślny wynik procedury uwierzytelnienia umożliwia nawiązanie połączenia VPN i dostęp serwisanta do maszyny

 

B&R Automatyka Przemysłowa
tel. 61 846 05 00
office.pl@br-automation.com
www.br-automation.pl