System hydrauliczny Bosch Rexroth w największym na świecie żurawiu

| Gospodarka Silniki i napędy

Firma Sarens zbudowała największy na świecie żuraw, w którym pracuje system hydrauliczny Bosch Rexroth SGC-250. Żuraw ten jest w stanie jednym ruchem przenieść 2000 ton na odległość 100 metrów.

System hydrauliczny Bosch Rexroth w największym na świecie żurawiu

Żuraw SGC-250, zwany BIG Carl, wkrótce weźmie udział w realizacji projektu w Wielkiej Brytanii, odgrywając kluczową rolę we wspieraniu budowy elektrowni jądrowej Hinkley Point C - obecnie największego i najbardziej złożonego brytyjskiego projektu inżynieryjnego. Hinkley Point C ma dostarczyć 7% krajowej energii o niskiej emisji dwutlenku węgla, a jednocześnie tworzyć około 25 tys. miejsc pracy na etapie budowy. Główne prace inżynieryjne w Hinkley Point C są realizowane przez BYLOR - wspólne przedsięwzięcie Bouygues Travaux Publics i Laing O'Rourke. SGC-250 pomoże zespołowi Hinkley Point C zwiększyć efektywność, podnosząc i przesuwając najcięższe prefabrykowane komponenty.

Żuraw SGC-250 to pierwszy z żurawi Sarens z pierścieniem trzeciej generacji. Ma maksymalny moment obciążenia 250 000 tonometrów, co pozwala podnieść zdumiewające 5000 ton. Nawet przy promieniu 100 metrów, żuraw jest nadal zdolny do podnoszenia ładunków o masie 2000 ton. Te imponujące wartości żuraw osiąga dzięki dużej liczbie wózków kołowych na belkach z podwójnym pierścieniem, a także matom podkładowym, w które wyposażona jest maszyna.

Wyjątkową cechą maszyny SGC-250 jest możliwość przeniesienia żurawia zmontowanego w pełni w jednym miejscu do pracy w innym. Jest to cecha, która nie tylko nie ma precedensu we flocie żurawi firmy Sarens, ale stanowi przełom w całej branży. Żuraw ma dwa zestawy kół: jeden do obracania o 360° i jeden do jazdy. Drugi zestaw jest hydraulicznie wciągany i wypychany za każdym razem, gdy żuraw musi zostać przewieziony.

Firma Bosch Rexroth wniosła znaczny wkład w projekt firmy Sarens, dostarczając kompletny system napędowy i sterujący - 64 silniki hydrauliczne A2FM są napędzane za pomocą 4 zsynchronizowanych napędów. Pomimo olbrzymich rozmiarów, przekładnię obrotową można pozycjonować precyzyjnie, z dokładnością do ułamków stopnia. 10 wyciągarek ze sterowaniem wtórnym na konstrukcji żurawia oraz na jego wysięgniku można pozycjonować z milimetrową dokładnością.

Silniki hydrauliczne są synchronizowane za pomocą systemu napędowego ze sterowaniem wtórnym, wyposażonym w sterowniki ruchu HNC100-SEK oraz XM22. Niezbędna moc hydrauliczna jest dostarczana przez 6 agregatów w kontenerach. Każdy z nich wyposażony jest w dwa silniki diesla o mocy 280 kW oraz pompy tłokowe osiowe A4VSO. Ogółem, automatyka poszczególnych sekcji żurawia wykorzystuje 25 sterowników przemieszczeń dostarczonych przez firmę Bosch Rexroth. Wszystkie ruchy i funkcje tego gigantycznego żurawia są kontrolowane i monitorowane przez system VPB (HMI oraz PLC).

źródło: Bosch Rexroth